Moodle
Op til Faglig diskussion
Re: Moodle
Fortsat ... tusind tak for ideer og opbakning . Mit umiddelbare indtryk er, at Moodle kan være lidt tung at tilpasse - når vi kun skal bruge nogle få elementer af alle de muligheder, det rummer. Hertil finder jeg chat-funktionen lidt klodset - havde håbet, at den kunne ligge integreret som et fast element på tværs af sider. Men måske giver det mere mening og bliver mere "nemt" og indlysende, efterhånden som jeg får tygget mig gennem Moodle.
Fandt i øvrigt disse video-tutorials: http://www.lynda.com/Moodle-tutorials/essential-training-for-teachers/47547-2.html
Nogle af dem kan ses gratis, andre kræver en konto hos Lynda.com.
Hej Marianne
Mange gode spørgsmål om Moodle - jeg skal forsøge at besvare så godt jeg nu kan. Du er meget velkommen til at kontakte mig pr. mail / telefon efter onsdag for yderligere oplysninger og naturligvis også velkommen til at komme omkring Randers Bibliotek for en snak og demo 
Hos os fungerer Moodle som delvist som intranet, projektplatform og som ramme for udviklingen af vores brugerundervisningstilbud, herunder tilmelding til nogle af vores introduktioner.
Jeg har for år siden undersøgt området for alternativer (Dokeos, Sakai, etc) - Moodle var og er det absolut mest udbredte frie open source tilbud inden for genren - og det har betydning! Betydning primært i forhold til de udviklingsressourcer de store brugere (primært de store universiteter og de store kommercielle Moodle-udbydere) ligger i systemet via funding eller kode-udvikling, sekundært fordi disse brugere stiller meget store krav til robusthed og fleksibilitet i forhold til systemet - desuden forventer de en masse "ud af boksen", ofte mere end nok for brugere som os. Fordi brugergrundlaget er så stort, så skrives der også meget litteratur (herunder bøger/ebøger) om brugen af Moodle.
Generelt er jeg meget tilfreds med Moodle i forhold til brugen på Randers Bibliotek - forstået på den måde, at systemet helt generelt gør det muligt at finde på løsninger for alt det vi lige har behov for. Vi kunne bruge Moodle til langt mere end vi gør i dag og udnytte Moodle's mange funktioner bedre - vi kan bare ikke rigtigt nå det hele i de her år.
Jeg har beskæftiget mig meget med web2-udviklingen, og i den forbindelse med Moodle som et samlende socialt sted a la du beskriver. Min klare vurdering er, at man i dag ikke kan skabe ét "fælles socialt sted hvor elever og lærere mødes" - ikke på Moodle, og heller ikke andre steder. Der er alt for mange muligheder for at være social på nettet i dag, dele filer, samarbejde om at skabe indhold, chatte, etc. til at man kan "styre" alle elever-lærere ind på ét site. Opgiv den tanke fra start - er min anbefaling
Men Moodle kan noget de fleste andre løsninger ikke kan - nemlig skabe en fælles social ramme som I styrer, og hvor I har kontrol over hvem der er på platformen i hvilke rum, og I kontrollerer hvem der med sikkerhed får diverse ønskede meddelelser - det er Moodle suverænt god til. Enhver der har prøvet at holde styr på 30-40 deltagere på en tilfældig anden social tjeneste vil elske Moodle's bruger-, brugergruppe-, rollestyring, aktivitetslogs etc. Og det her punkt kan faktisk slet ikke undervurderes.
Andre spændende ting?
Der er side op og side ned ... men personligt er jeg rigtig glad for Moodle2 forbedringerne, herunder at der nu fra centralt hold er taget hånd om udviklingen af Moodle mobil apps for iPhone og Android, suppleret af udvikling af mobil theme med automatisk enhedsregistrering med Open University som ansvarlig og sandsynligvis som del af Moodle core snarest - det er helt afgørende at Moodle fungerer godt på mobil.
Jeg har fornylig skrevet om det her:
http://huset.randersbib.dk/mod/forum/discuss.php?d=3066
Desuden er jeg rigtig glad for det nye filsystem, som tvinger os væk fra fillager-vaner over til at vælge vaner hvor vi mere aktivt bruger og arbejder med og om tekster (wikier, fora med multivedhæftninger m.m.). Indbyggede moduler som ordforråd (kan autolinke på rumniveau om ønsket) venter egentligt også bare på at blive brugt kreativt.
Kan jeg anbefale Moodle?
Ja, men jeg kan ikke anbefale Moodle som "Løsningen" i forhold til en organisations ønsker om fælles social platform. Løsningen findes ikke - der er et hav af gode alternativer, der på hver deres punkter er bedre - Moodle kan bare næsten det hele, ud af boksen - og I har kontrol med brugerne, og statistik på om de deltager eller er ved at falde ud - det sidste er i mange tilfælde væsentligt.
Men som sagt - kontakt mig gerne efter onsdag for en uddybning eller en demo 
Kalle
kn@randersbib.dk / knrandersbib@gmail.com | 20464079
Previously Marianne Brix wrote:
Hej,
Jeg forsøger at finde ud af, om Moodle er svaret på vores ønske om en kommunikations- og undervisningsplatform mellem lærer-elev samt elev-elev.
Har du erfaring med Moodle – eller et alternativ til Moodle, må du meget gerne hjælpe mig lidt svar på det her:
- Har du/I stået med valget mellem Moodle og et alternativ til Moodle (hvilket?) – hvad valgte du/I og hvorfor?
- Hvilke primære behov opfylder Moodle/alternativet hos jer?
- Hvilke sidegevinster er der eventuelt?
- Savner I nogle funktioner eller andet ved Moodle/alternativet?
- Er I generelt tilfredse med Moodle/alternativet - og hvorfor?
- Andet spændende om Moodle/alternativet, som I gerne vil dele med mig?
Vi skal IKKE bruge Moodle til selve administrationsdelen af undervisningen – altså oprettelse/administration af klasser, karakterer, evalueringer, skemaplanlægning osv. Hertil har vi andre systemer. Er det så "overkill" at satse på Moodle?
Det er i stedet vores håb, at Moodle kan være stedet, hvor vi udveksler undervisningsmaterialer, blogger, chatter med eleverne i forbindelse med lektiehjælp mv., uploader undervisningsvideoer, laver en link-liste til relevante steder på nettet osv. Altså til den mere praktiske del af undervisningen. Hertil håber vi så også, at Moodle kan være stedet, hvor eleverne (nuværende og måske også tidligere) mødes og udveksler ideer, hjælper hinanden i de sene aftentimer før en aflevering, lægger gode links ud osv.
Så hvis du ved, om Moodle er det, vi leder efter, eller om der er bedre alternativer, så ville det være dejligt med et hint.
Takker – ha’ en dejlig dag.
Venlig hilsen
Marianne Brix
Hej
Tak for jeres gode input og tilbagemeldinger. Og Kalle, tak for en yderst god beskrivelse af muligheder og begrænsninger i Moodle. Præcis sådan noget, jeg er ude efter.
Når jeg skriver "fælles social platform", er det ikke i forventningen om, at man (kun) vil bruge Moodle, til at mødes - her kan vi helt sikkert ikke konkurrere med Facebook, Messenger m.fl. Men det er mere det, om Moodle rummer de nødvendige værktøjer i en tilpas let tilgængelig form. Hvis ... og vi som lærere bliver gode til at bruge Moodle fagligt ... er jeg ret sikker på, at eleverne nok skal indfinde sig, når behovet er der. Som det er nu, lektiehjælps-chatter vi via e-mail og Outlook, udveksler filer via DropBox, lægger øvelsesvideoer på lokale drev eller YouTube, bruger private hjemmesider til link-lister osv. Det kunne være dejligt, hvis alt det og lidt til kunne samles i Moodle.
Min største bekymring med Moodle er nok, at det er så stort, at jeg er usikker på, om det simpelthen kan for meget - om det bliver for uoverskueligt at isolere de funktioner, vi har brug for. Og om vi nemt kan plukke de funktioner, vi har brug for, uden at drukne i alle de andre muligheder. Og om vi kan servere de plukkede funktioner på en let tilgængelig måde - uden at alt det andet forstyrrer billedet og gør det uoverskueligt.
Venlig hilsen
Marianne
Moodle og begrænsning af kompleksitet
Hej Marianne
Det lyder som om du er på, efter min vurdering, helt rette spor. Moodle skal netop ikke begrænse elevers og læreres mulighed - men blot være det fælles udgangspunkt, som altid kan bruges hvis man vil og har behovet.
I forhold til at reducere kompleksiteten, så bestemmer man det dels ved design af det enkelte kursusrum (hvor mange sideblokke, hvor mange ressourcer og aktiviteter i rummet, etc.). Et simpelt rum med en wiki og et debatfora eller to dækker faktisk mange real-life brugssituationer...
Lærerne vil normalt have rettigheder til at kunne tilføje ekstra sideblokke, ekstra ressourcer (statiske elemnenter som fx websider, filmapper etc.), samt aktiviteter (fora, wikier, quizzer, chats, lektioner etc.). Det kan faktisk godt være lidt overvældende at skulle tage stilling til - men der er det så smart, at man kan indstille fx hvor mange former for aktiviteter en underviser-rolle skal kunne tilføje, så man kan åbne op for mulighederne efterhånden som mulighederne efterspørges bottom-up og/eller når kompetencerne er til stede. Jeg har ikke selv brugt denne mulighed - men set i bakspejlet, så burde jeg have gjort det 
Previously Marianne Brix wrote:
...Min største bekymring med Moodle er nok, at det er så stort, at jeg er usikker på, om det simpelthen kan for meget - om det bliver for uoverskueligt at isolere de funktioner, vi har brug for. Og om vi nemt kan plukke de funktioner, vi har brug for, uden at drukne i alle de andre muligheder. Og om vi kan servere de plukkede funktioner på en let tilgængelig måde - uden at alt det andet forstyrrer billedet og gør det uoverskueligt.
Hej Marianne
Kalle Nielsen fra Randers Bibliotek ved rigtig meget om Moodle, så mon ikke han kan svare på dine spørgsmål? Kalle, læser du med her?
Her kan du se Randers´ Moodle-installation: http://huset.randersbib.dk
Se også dette forum-indlæg om Moodle, som Kalle har skrevet: http://www.it-formidler.dk/forum/nyt-fra-organisationerne/123985666

Moodle
Hej,
Jeg forsøger at finde ud af, om Moodle er svaret på vores ønske om en kommunikations- og undervisningsplatform mellem lærer-elev samt elev-elev.
Har du erfaring med Moodle – eller et alternativ til Moodle, må du meget gerne hjælpe mig lidt svar på det her:
Vi skal IKKE bruge Moodle til selve administrationsdelen af undervisningen – altså oprettelse/administration af klasser, karakterer, evalueringer, skemaplanlægning osv. Hertil har vi andre systemer. Er det så "overkill" at satse på Moodle?
Det er i stedet vores håb, at Moodle kan være stedet, hvor vi udveksler undervisningsmaterialer, blogger, chatter med eleverne i forbindelse med lektiehjælp mv., uploader undervisningsvideoer, laver en link-liste til relevante steder på nettet osv. Altså til den mere praktiske del af undervisningen. Hertil håber vi så også, at Moodle kan være stedet, hvor eleverne (nuværende og måske også tidligere) mødes og udveksler ideer, hjælper hinanden i de sene aftentimer før en aflevering, lægger gode links ud osv.
Så hvis du ved, om Moodle er det, vi leder efter, eller om der er bedre alternativer, så ville det være dejligt med et hint.
Takker – ha’ en dejlig dag.
Venlig hilsen
Marianne Brix