Videre til indhold | Videre til menunavigation

Forside   Forum   Faglig diskussion   Letnet.com
Få daglig mail med nyeste forum-indlæg, såfremt der er skrevet nogen
Indtast din e-mail

Letnet.com

Op til Faglig diskussion

Letnet.com

Skrevet af Anders Kragh Sørensen — 05:09:2011 12:39:35

Jeg har modtaget en bunke postkort fra virksomheden Letnet.com. Virksomheden har udviklet et program, der gør det nemt at lære at bruge computer. Prøv selv at se på hjemmesiden. Udmærket initiativ tænkte jeg, men stiller mig lidt tvivlende i forhold til, at de selv har designet en brugergrænseflade med store knapper osv. Sådan ser "virekligheden" ikke ud. Men det kan selvfølgelig være springbrættet.

Re: Letnet.com

Skrevet af Kalle Nielsen — 22:02:2012 12:09:50

Jeg er enig i Anders' tanke: "Udmærket initiativ"

Det er fint med en fælles infoside, hvor vi kan liste sådanne initiativer - og dermed gøre det nemt for brugerne at overskue, teste og vælge.

Men nu er det jo ikke fordi at en ekstra hjælpeprogram på en pc gør it-verden enkel... Min erfaring indtil nu er, at det er mere psykologisk end rationelt om en bruger opfatter diverse hjælpeprogrammer ovenpå windowssystemet som en hjælp (nogle tager nærmest ejerskab til hjælpeprogrammet og forsvarer det ... og lærer derfor mange ting undervejs), for andre er det bare mere forvirrende - hvem bander ikke jævnligt over diverse fabrikanters 'hjælpeprogrammer', HP, Dell, Lenovo, etc., som bare tilføjer et ekstra lag af kompleksitet til systemet.

Når jeg læser den i øvrigt meget sparsomme info om LetNet, fx support-faq'en, så er jeg ikke imponeret. Se fx nedenstående klip, der tvinger brugeren ind i en mailklientløsning med pop3 for at tjekke Gmail - det er da fire skridt tilbage i forhold til at oprette en Gmail, installere Chrome og sætte den til automatisk at åbne de Google konto produkter der bruges i egne faneblade i indlogget tilstand. Klik på browserikonet og du har dine nødvendige webværktøjer åbne - her lyder LetNet forklaringen herunder som et levn fra 1998.

"Hvorfor virker min Gmail eller Hotmail ikke?
Hvis du har oprettet en LetNet 2 konto med din egen e-mail-adresse (f.eks. gmail eller hotmail) og ønsker at sende og modtage disse i LetNet 2's e-mail vindue, skal du huske at aktivere det, der  hedder POP3-adgang på selve hjemmesiden. Har du oprettet dig med en anden e-mail-adresse, navn@domæne.dk, skal du huske at opsætte indgående og udgående mailservere manuelt under indstillinger. Du finder Indstillinger ved at klikke på uret i LetNet 2.
"
http://www.letnet.com/support/ofte-stillede-spoergsmaal.aspx 

Men misforstå mig ikke
Godt initiativ!
- og den slags vil jeg altid gerne formidle i vores undervisning - det drejer sig om for brugerne at træffe egne valg på oplyst baggrund.

Skrevet af Anders Kragh Sørensen — 07:09:2011 09:09:15

Sammen med kollegaer fra Roskilde så jeg lidt nærmere på letnet.com; det ligner en kommerciel fidus. Det er svært at gennemskue, om det er gratis eller ej.

Skrevet af Martin Schønwandt — 07:09:2011 11:35:38

Efter en snak med Anders kommer her lige yderligere information omkring LetNet.

Vi (LetNet ApS) er to udviklere der siden 2007 har udviklet på programmet LetNet, der gør det lettere at benytte en computer og Internettet. Første version af LetNet, der blev frigivet i 2007, var gratis og 100% annoncefinanseret. Da mange af vores brugere og flere forskellige offentlige instanser efterspurgte en version uden annoncer, besluttede vi med LetNet 2 (der blev frigivet juli 2011) at fjerne disse og istedet skifte over til en gratis + fuld versions model. Dette betyder at Internet, e-mail og 7-kabale samt den tilhørende e-mail konto er, og bliver, gratis. Mens man til hver en tid, for et engangsbeløb, kan vælge at opgradere til den fulde version for at få de yderligere funktioner såsom Tesktbehandling, fotoalbum, musik/film samt backup.

Selve LetNet 2 programmet opdateres løbende atuomatisk med rettelser og forbedringer i takt med forespørgsel fra vores brugere. Ligesom vi I efteråret starter en række kurser, hvor vi også tilbyder undervisningsmateriale til alle der evt. kunne have interesse i dette.

Skrevet af Peter M. Peulicke — 06:09:2011 12:23:12

Et tilsvarende produkt er DukaPC (http://www.dukapc.dk/) - jeg er som dig lidt på hegnet omkring disse særlige brugerflader - men jeg tror at vi i stigende grad skal kunne interagere med mange platforme og tjenester, hvilket fordrer en meta-forståelse fremfor at lære et enkelt system/brugerflade at kende.

Men touchskærme er ihvertfald et meget stort skridt fremad for at få flere med.

Login

Søg i forum